امامتقرآن و عترت

لزوم همراهی و اقتدا به امیرالمؤمنین و ائمه هدی علیهم السلام تا روز قیامت در قرآن کریم

یکی از آیاتی که لزوم همراهی و اقتدا به امیرالمؤمنین و ائمه هدی علیهم السلام را تا روز قیامت نشان می دهد آیه 119  سوره توبه می باشد:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ: ای کسانیکه ایمان آورده اید، تقوای الهی پیشه کنید و با صادقین باشید.

نکات:

  1. بودن با صادقین لزوما به معنای حضور فیزیکی در کنار صادقین نیست زیرا عملا حضور فیزیکی تمام مؤمنین در کنار صادقین میسر نیست. بلکه به معنای همراهی و التزام در اعتقادات و اعمال میباشد.
  2. لزوم همراهی با صادقین هیچ قید و شرطی ندارد و تا برپایی قیامت وظیفه­ی همه­ی مؤمنین میباشد. لذا برای همه­ی مؤمنین در همه­ی زمانها لازم است در زمان خودشان آن فرد یا افرادیکه طبق آیه صادق هستند و کذب در وجودشان راه ندارد را شناخته ودر تمام عمر خود همراه و ملتزم آنها باشند.
  3. در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هیچکدام از اصحاب ادعا نکرده که مصداق صادقین بوده الا شخص امیرالمؤمنین سلام الله علیه: بعنوان نمونه در حدیثی که از امیرالمؤمنین نقل شده و ایشان این ویژگی خود را در برابر صحابه مطرح نموده و صحابه نیز این امتیاز وجود مقدس امیرالمؤمنین را تصدیق نموده­اند:كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 647: ثُمَّ قَالَ عَلِيٌّ ع أَنْشُدُكُمُ اللَّهَ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ‏ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ‏[1] فَقَالَ سَلْمَانُ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَامَّةٌ هَذَا أَمْ خَاصَّةٌ قَالَ ص أَمَّا الْمَأْمُورُونَ فَعَامَّةُ الْمُؤْمِنِينَ أُمِرُوا بِذَلِكَ وَ أَمَّا الصَّادِقُونَ فَخَاصَّةٌ لِأَخِي عَلِيٍّ وَ أَوْصِيَائِي مِنْ بَعْدِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ قَالُوا اللَّهُمَّ نَعَم‏: طبق این حدیث مصداق واژه­ی صادقین در آیه امیرالمؤمنین و ائمّه­ی هدی علیهم السلام میباشند.
  4. شاهد دیگر بر این مطلب که صادقین در آیه­ فوق اشاره به امیرالمؤمنین علیه السلام دارد آیه­ی  23 الأحزاب میباشد: مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا. در توضیح این دو آیه در تفسیر قمی ج‏1، ص: 307 آمده است: “و قوله‏ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ- وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ‏ يقول كونوا مع علي بن أبي طالب و آل محمد ع و الدليل على ذلك قول الله «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ- فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ‏» فهو حمزة «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ» و هو علي بن أبي طالب ع يقول الله «وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» و قال الله تعالى «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ‏» و هم آل محمد ع‏”
  5. نکته­ی  دیگر که از آیه 119 توبه برمی آید وجود عصمت در صادقین که نمونه­ بارز آن ائمه هدی علیهم السلام بوده اند میباشد. زیرا بدون قید و شرط همگان موظف به همراهی و التزام با صادقین میباشند و مسلما خدای متعال دستور به همراهی با افرادی که معصوم نباشند را نمیدهد.
  6. مشاهده میشود مصداق صادقین در هر زمان وجود امام الهی معصوم میباشد که در زمان ما نیز شخص امام عصر سلام الله علیه مصداق صادقین میباشد که همه مؤمنین موظف به شناخت و معرفت امام عصر و التزام به همراهی و اقتدا به ایشان هستند.
  7. آنچه در غدیر خم رخ داد نیز معرفی امامان الهی توسط پیامبر در همه­ی اعصاربوده که در زمان واقعه­ی غدیر مصداقش وجود مقدس امیرالمؤمنین علیه السلام و در زمانهای بعدی وجود امام معصوم آن زمان میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا