قرآن و عترت

امام رضا علیه السلام از مدینه تا مرو

قسمت اول

قسمت اول

در ماه ذی‌القعده به نقل مورخان،  هم تولد و به نقلی هم شهادت حضرت ثامن الائمه اتفاق افتاده است ، بدین سبب ذکر بعضی نکات تاریخی از این امام همام مناسب خواهد بود.

الف) جعفر هارون بن محمد  مشهور به هارون( زاده ۲۵ اسفند ۱۴۱ شمسی برابر ۱۷ مارس ۷۶۳ میلادی – مرگ ۴ فروردین ۱۸۸ برابر ۲۴ مارس ۸۰۹) پنجمین خلیفه عباسی از دودمان عرب بود. در شهر ری زاده شد و در توس خراسان درگذشت. او از ۲۳ شهریور ۱۶۵ تا ۴ فروردین ۱۸۸) ۱۷۰–۱۹۳ ه‍.ق  (فرمانروایی کرد.

ب)  پس از مرگ هارون دو پسر او در دو نقطه تحت حکومت او ، فرمانروا گردیدند.

یکی امین که قبلا هارون برای خلافت بعد خود او را از کودکی آماده تخت و تاج کرده بود و در بغداد به تخت خلافت رسید و دیگری مأمون که همراه پدر در سرکوب شورش های خراسان بزرگ رفته بود و پس از مرگ پدر در همان ناحیه داعیه فروانروائی داشت.

ج) مأمون با همکاری خاندان برمکیان ایرانی بر حکومت برادر پیروز شد و امین در سال ۱۹۳ شمسی برابر ۸۱۳ میلادی در بغداد کشته شد و حکومت  عباسیان کامل در اختیار مأمون قرار گرفت.

د) مأمون با مشورت اطرافیان ایرانی خود از ترس شورش در مدینه امام هشتم شیعیان علی ابن موسی الرضا را از مدینه به مرو فراخواند و این امام بزرگوار در روز چهارشنبه ۲۶ مرداد سال ۱۹۵ هجری شمسی از مدینه و بدون همراهی هیچ یک از اعضاء خانواده به طرف خراسان حرکت نمودند

ه)  مسیر حرکت امام علیه السلام از مدینه تا مرو چنین است ؛ مدینه ، معدن نقره ، نباج،  بصره ، اهواز ، بهبهان ، شیراز ، اصطخر ، ابرکوه ، فرشاه  ، یزد ، خرانق  ، رباط دست بادام ، نیشابور ، قدمگاه ، ره سرخ ، طوس  و بالاخره مرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا