قرآن و عترت

میلاد امیرالمومنین

1-تولد حضرت علی علیه السلام

تولد حضرت علی علیه السلام؛ در ۱۳ رجب ۳۰ عام ‌الفیل برابر با ۲۳ پیش از هجرت بود، امام اول مذهب شیعه، خلیفه چهارم از خلفای راشدین اهل سنت و پسر عمو و داماد پیامبر است. او فرزند ابوطالب و فاطمه بنت اسد، همسر فاطمه زهرا، و پدر حسن، حسین، زینب و ام کلثوم است. و از سال ۳۵  تا ۴۰ هجری، کمتر از پنج سال، به‌ عنوان خلیفه ظاهری حکومت کرد. و در میان طیف وسیعی از مسلمانان از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است.

در کودکی به دلیل بدهکار شدن پدر، پیامبر اکرم سرپرستی او را بر عهده گرفت، و پس از دعوت به پیامبری، امام علی در حدود نه تا ۱۱ سالگی از نخستین ایمان‌ آورند گان به اسلام گشت؛ پذیرش دعوت پیامبر را در یوم الدار علناً اعلام کرد و پیامبر او را «برادر و وصی و جانشین خود» نامید. می دانیم در لیلة المبیت به هجرت پیامبر کمک کرد و حضرت پس از مهاجرت به مدینه و ایجاد پیمان برادری بین مسلمانان، او را به ‌عنوان برادر خویش انتخاب کرد. و در مدینه در اغلب جنگ‌ها پرچمدار سپاه اسلام بود و به دلاوری مشهور گشت.

اسم «علی» دلالت بر علوّ و والایی دارد. شکل وصفی آن معنای «متعالی» می‌دهد. این اسم در عربی کهن هیچگاه با حرف تعریف «ال» به کار نرفته ‌است تا بشود از آن به عنوان اسم خاص و نه صفت، یاد کرد. به نقل از ابن شهرآشوب این اسم در آثار عربی پیشین وجود نداشته ‌است، و از این جهت بی همتا به ‌شمار می‌آید. همچنین روایات زیادی اسم علی را که معنای علو و برتری دارد، را به برتری علی در دانش، بزرگواری، تقوا، شجاعت، مهربانی و … مرتبط می‌دانند. صدّیق الاکبر، فاروق (جدا کننده حق از باطل) و یعسوب‌الدین (رهبر دین) از دیگر القاب علی می‌باشند. همچنین در اذان از او به عنوان حجّه الله و ولیّ الله نام برده می‌شود. مشهورترین کنیه او، ابوتراب و ابوالحسن است.  به ‌طور خاص شیعیان دوازده ‌امامی لقب امیرالمؤمنین را منحصر به امام علی می‌دانند. و با توجه به احادیثی، این لقب را اعطا شده از طرف خداوند به امام علی می‌دانند که بنابر برخی گزارش‌های تاریخی توسط پیامبر اسلام به او در غدیر خم ابلاغ ‌شد و از همگان خواسته ‌شد تا با لقب امیرالمؤمنین بر او سلام گویند. همچنین عبارت «کرّم الله وجهه» به‌ طور انحصاری بعد از اسم امام علی قرار می‌گیرد.

1.1-تولد حضرت علی در خانه کعبه

تولد حضرت علی علیه السلام در شهر مكه معظمه و در داخل خانه خدا (كعبه) واقع گردید. تولد حضرت علی علیه السلام در خانه كعبه، فضیلتى ویژه ی حضرت علي است و خداى متعال تنها وي را به چنين امتیازی كرامت نمود. نه پیش از او و نه پس از او، براي هيچ كسی چنين فضیلتى پدید نیامده است.

مرحوم شیخ عباس قمی، كيفيت تولد امام علی علیه السلام را چنين بيان كرد: آنچه به سندهای بسیار وارد شده، آن است كه روزي عباس بن عبدالمطلب با گروهي از بني هاشم و جماعتی از قبيله بني العزي در برابر خانه كعبه نشسته بودند، ناگاه فاطمه بنت اسد به مسجد درآمد، و نه ماه آبستن بود و او را درد زائيدن گرفته بود. پس در برابر خانه كعبه ایستاد و نظر به جانب آسمان افکند و گفت: پروردگارا! من ایمان آورده ام به تو و به هر پيامبر و رسولی كه فرستاده‌اي و به هر كتابي كه نازل گردانيده‌اي و تصدیق کرده‌ام به گفته‌هاي جدم حضرت ابراهیم خلیل كه خانه كعبه بنا كرده او است، پس سئوال مي كنم از تو به حق اين خانه و به حق آن كسی كه اين خانه را بنا كرده است و به حق اين فرزندی كه در شكم من است و با من سخن مي‏گويد و به سخن گفتن خود مونس من گرديده است و يقين دارم كه او يكي از آيات جلال و عظمت تو است كه آسان كني بر من ولادت او را.

چون فاطمه از اين دعا فارغ شد ديديم كه دیوار عقب خانه شکافته شد. فاطمه از آن رخنه داخل شد و از ديده‌هاي ما پنهان گردید، پس شکاف دیوار به اذن خدا به هم پیوست و ما چون خواستیم در خانه را بگشاييم چندان كه سعی كرديم، در گشوده نشد. دانستیم كه اين امر از جانب خدا واقع شده و فاطمه سه روز در اندرون كعبه ماند.

اهل مكه در كوچه‌ها و بازارها اين قضيه را نقل می‌كردند و زن‌ها اين حكايت را ياد مي‌كردند و تعجب مي‌نمودند. تا روز چهارم رسید، پس همان موضع از ديوار كعبه كه شكافته شده بود ديگر باره شكافته شد، فاطمه بنت اسد بیرون آمد و فرزند خود اسدالله الغالب علي بن ابی‌طالب  را در دست خويش داشت و می‌گفت: اي گروه مردم! به درستی كه حق تعالی برگزید مرا از ميان خلق خود و فضیلت داد مرا بر زنان برگزیده كه پیش از من بوده‌اند. زیرا كه حق تعالی برگزید آسيه دختر مزاحم را و او عبادت كرد حق تعالی را پنهان در موضعی كه عبادت خدا در آن جا سزاوار نبود، مگر در حال ضرورت يعني خانه فرعون. و مريم دختر عمران را حق تعالی برگزید و ولادت حضرت عیسی را بر او آسان گردانید و در بیابان درخت خشك را جنباند و رطب تازه از براي او از آن درخت فرو ریخت و حق تعالی مرا بر هر دو و زيادتي داد و همچنین بر جمیع زنان عالمیان كه پیش از من گذشته‌اند. زیرا كه من فرزندی آورده ام در ميان خانه برگزیده او و سه روز در آن خانه محترم ماندم و از ميوه‌ها و طعام‌هاي بهشت تناول كردم و چون خواستم كه بیرون آيم در هنگامی كه فرزند برگزیده من بر روي دست من بود، هاتفي از غيب مرا ندا كرد كه: اي فاطمه! اين فرزند بزرگوار را “علي” نام كن، به درستی كه منم خداوند علي أعلي و او را آفريده‌ام از قدرت و عزت و جلال خود و بهره كامل از عدالت خويش به او بخشیدم و نام او را از نام مقدس خود اشتقاق نموده‌ام و او را به آداب خجسته خود تأديب نموده‌ام و او را به علوم پنهان خود مطلع کرده‌ام و در خانه محترم من متولد شده است و او اول كسی است كه اذان خواهد گفت بر روي خانه من و بت‌ها را خواهد شكست و آن‌ها را از بالاي كعبه به زير خواهد انداخت و مرا به عظمت و مجد و بزرگواری و يگانگي ياد خواهد كرد و اوست امام و پيشوا بعد از حبیب من و برگزیده از جمیع خلق من محمد كه رسول من است و او وصي او خواهد بود. خوشا حال كسي كه او را دوست دارد و ياري كند او را و واي بر حال كسي كه فرمان او نبرد و ياري او نكند و انكار حق او نمايد. ( الا رشاد، صفحه 8  /   خصائص الائمة علیه‌السّلام، صفحه 39  /   منتهی الآمال، جلد 1، صفحه 143 /  الذریعه الی تصانیف الشیعه، جلد 2، صفحه 352 /   الغدیر، جلد 6، صفحه 22).

علامه فقید معاصر، شیخ آقا بزرگ تهرانی می نویسد: «آقا مهدی بن محمدتقی بن ابراهیم نقوی معاصر و متولد در سال 1316 ه.ق. از احفاد سید دلدار علی هندی دانشمند و فقیه مشهور شیعه در دیار هند، در کتاب «علی و الکعبه» که در 44 صفحه چاپ شده است، از 22 کتاب از کتب علمای عامه نقل می کند که تصریح کرده اند علی علیه السلام در کعبه متولد شده است.

و هم می گوید: علامه میرزا محمدعلی اردو بادی متولد 1312 ه.ق. (از علمای بزرگ معاصر در نجف اشرف) کتاب «امیرالمؤمنین و الکعبه» در اثبات تولد حضرت علی علیه السلام در بیت الحرام را تالیف نموده که در باب خود کتابی ابتکاری است.

علامه امینی به تفصیل پیرامون تولد امام علی علیه السلام در کعبه بحث نموده و از جمله از حاکم نیشابوری (عالم برجسته اهل سنت)، در کتاب «مستدرک علی الصحیحین» جلد 3، صفحه 483  نقل می کند که گفته است: «اخبار به تواتر رسیده که فاطمه دختر اسد، امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب کرم الله وجهه را در درون کعبه زائید.

و از گنجی شافعی در کتاب «کفایه» نقل کرده که از طریق ابن نجار از حاکم نیشابوری روایت نموده که گفته است: «امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب در مکه در خانه خدا، شب جمعه سیزدهم ماه رجب سی سال گذشته از عام الفیل متولد گردید. نه قبل و نه بعد از وی مولودی در بیت الله الحرام جز او متولد نگردید و این کرامتی برای آن حضرت بود به خاطر مقام با عظمت او بود»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا