امامتمناسبت ها

پیام غدیر 1

  📢 پیام غدیر 1
در آخرین روزهای حیات، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مأمور انجام حج میشوند. در طی این حج که آخرین حج پیامبر بوده و به حجة الوداع معروف گردیده، مسلمین حاضر در حج، احکام و جزئیات این فریضه از فروع دین خود را مستقیماً از خاتم الانبیاء صلی الله علیه  آله و سلم فرا میگیرند.
پس از انجام حج و در بازگشت از مکه، در نزدیکی برکه ای به نام غدیر خم مأموریت ابلاغ رسمی امری مهمّ از طریق فرشته وحی به ایشان اعلام میگردد.
آنقدر انجام این مأموریت از اهمیت بالایی برخوردار است که اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آنرا انجام ندهند تمام زحمات بیست و ساله ی ایشان از ابتدای بعثت بی اثر میگردد به گونه ای گویی مأموریت رسالت الهی خویش را انجام نداده اند:

يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ‏‏ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ: (مائده 67)


ای رسول! آنچه از امر پروردگارت بر تو نازل گردید را ابلاغ نما، و اگر این امر را  انجام ندهی وظیفه رسالت او را به اتمام نرسانده ای، و خداوند تو را از مردمان حفظ میکند.


اگر ابلاغ این امر آنقدر مهم است که انجام ندادن آن تمام تلاش بیست و سه ساله پیامبر صلی الله علیه و آله را زیر سؤال برده و رسالت ایشان ناتمام و بی اثر میگردد، قطعا اگر مسلمانان محتوای این امر را ندانند در اعتقادات دینی خود ناقص بوده، و حتی اگر تمام دستورات دین را که تا آن زمان دانسته اند عمل کنند، سعادت دنیا و آخرتشان تأمین نمیگردد.
به دلیل اهمیت این موضوع، پس از توقف در غدیر خم، پیامبر صلی الله علیه و آله دستور میدهند همه ی همراهان جمع شوند تا آخرین خطبه ی ایشان را که در بر گیرنده ی کامل کننده ی دین و تمام کننده ی نعمت هدایت الهی تا  روز قیامت است را بشنوند.  
از اینرو منبری از جهاز شتر برایشان آماده میشود و پیامبر پس از بالا رفتن از این منبر کلام خود را در حضور بیش از 120 هزار نفر از مسلمین آغاز میکن

متن عربی و ترجمه خطبه غدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا