پرسش و پاسخ

سوال: جهان پس از ظهور دنیای دوست داشتنی و زیبایی است و به عنوان ایده آل بشر بوده و هست. وظیفه اصلی در زمان غیبت، قبل از ظهور، برای مهیا کردن آن محیط و جامعه چیست؟

جواب: این یک مسئله فطری است که اگر انسان در انتظار آینده و پدیده‌ای است، زندگی امروز خود را جزء آن آینده و در قلمرو آن قرار می دهد تا به آن آینده برسد. به عنوان نمونه، اگر یک دانش‌آموز جوان دبیرستانی، در انتظار طبیب شدن است، دروس خود را چنان می‌آموزد و خود را چنان در آن قلمرو می‌بیند که از نخستین سال، صفحه صفحه‌ی کتاب خود و دقیقه‌های اوقات را در آن هدف صرف می‌کند. کسی هم که در آینده می خواهد مهندسی قوی و طراحی برجسته شود، امروز کلاس های دبیرستان خود را چنان ارزش می دهد که گویا همین امروز در محیط دانشگاه و کنار میز طراحی نشسته است.

حالت منتظر ظهور امام زمان علیه السلام نیز چنین است؛ ظهوری با آن مشخصات که در باب مدینه فاضله آورده اند و آن را جهان پاکی و خداپرستی و تقوا نام نهاده‌اند. این فرد باید زندگی امروز خود را طوری تنظیم کند که گویی الان در محضر آن امام عدل پرور است؛ چرا که حکومت امام زمان ارواحنا فداه حکومت انسانیت و عدل است. مقدمه آن نیز تربیت و اصلاح خود و جامعه است.

پس وظیفه ما این است که برای برقراری آن کشور خداشناسی و آن جهان عدل خواه، از هم اکنون آماده باشیم و آن را با تصحیح عقاید دینی و تکمیل کردارهای ناشی از آن تحقق بخشیم. به یاد داشته باشیم که وقتی خود در زبان دعا از خدای متعال طلب می‌کنیم که:

اللّهُمَ انِّا نَرغَبُ اِلَیکَ فِی دَولَة كَريمَة تُعِزُّ بِهَا الاِسلامَ وَ اَهلَه وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اَهلَهُ وَ تَجعَلنَا فيها مِنَ الدُّعاةِ اِلَي طاعَتِكَ وَ القادَةَ اِلي سَبيلِك [1]

خداوندا ما از تو حکومتی والامنش و پردهش میطلبیم که در آن اسلام و اسلامیان را عزت بخشی دورویی و دو رویان  را خواری و ما را از دعوت گران به آستانت  بداری و از راهنمایان به راه.

ضروری است که با معرفت وعمل هرچه بیشتر خود را شایسته چنین قیادتی بسازیم.

باید در فراگیری اعتقادات صحیح، امامان را اسوه‌ی خویش بدانیم و روش به دست آوردن آن را از ایشان و یاران برجسته و فداکارشان بیاموزیم و سپس به مقتضای آنها عمل کنیم و در این راه تمامی تلاش و توان خود را به کار گیریم.

در بیان وظیفه شیعه در دوران غیبت کبری مراجعه کنید به:

-یاد محبوب

-مهر محبوب – بخش سوم خواص و آثار محبت

-معرفت امام عصر – صفحات ۲۷۲ تا ۳۱۱

-خورشید مغرب – صفحات ۲۵۷ تا ۳۳۴

-آیین انتظار


[1] دعای افتتاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا