باببهائیت

زانو به گردن؛ تکنیکی محبوب از عکا تا امریکا

تبعیض یعنی، جداسازی ظالمانه و برخورد ناعادلانه ­ی ناشی از تعصب و قضاوت نسبت به برخی انسان­ها براساس معیارهای قومی، جنسی، نژادی یا دینی که گاهی دست خوشِ گفتار و رفتارهای توهین آمیز نیز می ­شود .

تبعیض نژادی به عنوان نوعی پیش داوری و قضاوت که متمرکز بر تفاوت­ های ظاهری و یا فرهنگی حاصل از آداب و رسوم است، امری مذموم از نظر اجتماعی است و بالطبع کسانی که با رفتار و گفتار خویش در این راستا قدم بر می‌دارند از دیدگاه بشری منفور بوده و مورد شماتت قرار می‌گیرند.

شریعت اسلام هم همواره بر این اصل استوار است که، إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم1 گرامی ترین افراد- فارغ از نژاد و زبان و رنگ و قوم- باتقوا ترین و خداترس ترین آنها هستند.

اما وقتی نگاهی به آموزه ­های تشکیلات سیاسی بهاییت می ­اندازیم می ­بینیم که برخلاف شعارهای ضد نژاد پرستانه­ ی خود و فریاد وحدت عالم انسانی، ملاک انسان بودن را منوط به قومیت و تمدن و شرایط محیطی می ­داند! جناب عبدالبهاء معتقد است سیاهان آفریقایی تربیت نشده، صرفا به خاطر اینکه تربیت نشده­ اند، گاوهایی هستند که خداوند چهره­ ی ایشان را شبیه به انسان خلق کرده است. وی می­گوید: «مثلا چه فرق است میان سیاهان افریک و سیاهان امریک. اینها(سیاهان آفریقایی) خلق الله البقر علی صوره البشرند (گاوهایی هستند که خدا با چهره­ ی انسان خلق نموده است). آنان (سیاهان آمریکایی) متمدن و باهوش و فرهنگ و … پس چه فرق است میان این دو نوع سیاه یکی در اسفل جهل و دیگری در اوج مدنیت جز تربیت؟2 به بیان ساده­ تر: سیاهان آفریقایی در واقع گاوهایی هستند که خداوند آنها را به شکل انسان آفریده ولی سیاهان آمریکایی، انسان­هایی متمدن و باهوش هستند، چون تربیت شده اند.

براستی اگر بحث تربیت مد نظر است، چرا عبدالبهاء، هیچ وقت درباره­ ی برخی از دولت­های غربی بی­تربیت این عبارات را بکار نمی برد؟ مثلا نمی­گوید آمریکا و فرانسه به علت قتل عام مردم کشورهایی که آنها را استعمار کرده اند، فاقد تربیت و بلکه گاو و خر هستند؟

واقعا جای بسی تاسف است، پیشوای آنانی که ادعای وحدت عالم انسانی و برابری می­ کنند، درباره­ ی هم نوعان خویش چنین طرز تفکری دارند، آن هم نه در عصر جاهلیت، بلکه در عصر حاضر!

این روزها همه در اقصی نقاط جهان به کشته شدن جورج فلوید، سیاه پوست امریکایی توسط افسر پلیس واکنش نشان داده و این عمل نژاد پرستانه را محکوم می­کنند.

به راستی تشکیلات سیاسی بهاییت، در محکوم نمودن این حرکت اقداماتی انجام داده است؟ در صورت محکوم نمودن، در برابر این نوع اعتقاد فاشیستی جناب عبدالبهاء نسبت به سیاهان آفریقایی که توهینی نژادپرستانه است، چه توجیهی دارند؟

  1. حجرات: 13
  2. خطابات ج3 ص 48

  • واکنش جامعه بهایی؛

 محکومیت کشتن نژادپرستانه جورج فلوید یا بهره برداری تبلیغی؟

  • چه کسانی سیاهان افریقایی را بی تربیت و در هیبت گاو می­دانند
  • زانو به گردن وحدت عالم انسانی شعار عملی جامعه بهایی در افریقا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا